تب  کریمه کنگو در کمین کشتار‌های دام خارج از کشتارگاه

اداره کل دامپزشکی کرمان از شهروندان خواست خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند و از کشتار دام، خارج از کشتارگاه جلوگیری کنند.

جواد نگارستانی، مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یکی از بیماری‌های واگیر در دام‌های اهلی و وحشی هست که قابل انتقال به انسان  است. 

او می گوید: از کلیه شهروندان در خواست داریم با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله؛ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) و ... در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گفته نگارستانی، کشتار غیر مجاز دام به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، ممنوع می باشد و لازم است شهروندان فراورده‌های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

او در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: ویروس از طریق له کردن کنه‌های آلوده، گزش  از سوی کنه‌های آلوده و تماس با خون و بافت دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، همچنین ویروس از انسان‌های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین به شهروندان توصیه می شود که از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها، جدا و له کردن (کشتن) کنه‌های بدن دام و خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: 



عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان کرمان می گوید: بیماری تب کریمه کنگو بیشتر یک بیماری مرتبط با شغل بوده و افراد در معرض خطر بیشتر شامل: دامداران، کارکنان کشتارگاه‌های دام، قصابان، دامپزشکان، پزشکان و کادر درمان هستند که با دام و یا فراورده‌های خام دامی و افراد بیمار در تماس نزدیک تری هستند.

به گفته او  افراد در معرض خطر باید اصول بهداشتی را رعایت و از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.

نگارستانی گفت: دامداران برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از انگل‌های خارجی دام به ویژه تب کریمه کنگو، بدن و جایگاه دام را با سموم مخصوص دامپزشکی و به صورت منظم  برای کاهش جمعیت کنه‌ها سم پاشی کنند.

او می گوید: علائم بیماری تب کریمه کنگو شامل: سردرد شدید، تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی  است که تشخیص ندادن  به موقع و پاسخ ندادن  به درمان‌های کمکی منجر به  مرگ فرد مبتلا می شود. 

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به در پیش بودن عید قربان از خیران و خانواده‌های حجاج تقاضا می‌شود در مراسم استقبال از حجاج از ذبح دام در معابر خودداری کرده و حتما ذبح دام خود را در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی به انجام برسانند.

او می گوید: از کلیه همشهریان درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فراورده‌های خام دامی و بویژه مشاهده مکان‌هایی که در آن کشتار غیرمجاز دام صورت می‌گیرد، مراتب را با شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در میان گذاشته تا برخورد‌های قانونی و لازم با متخلفان صورت پذیرد.

نگارستانی گفت: از آن جا که گوشت‌های دارای مهر و لیبل (برچسب) دامپزشکی از سیستم پیش سردکن عبور می کند و از نظر این بیماری مورد تایید می‌باشد؛ بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنم شهروندان فراورده‌های دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کرده و از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کنند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.